User Experience (UX) Design
Brukerinnsikt
Workshopfasilitering
Prototyping (Wireframing)
Dybdeintervjuer
Brukbarhetstesting
Les mer
472 44 448
tobias@umble.no
Tobias er utdannet interaksjon- og tjenestedesigner og har lang erfaring med produktutvikling hvor han har både jobbet som designer og utvikler. Med bakgrunn som interaksjonsdesigner og front-end-utvikler, er veien fra ide til fungerende prototype ofte svært kort. I bunn ligger også en sterk forståelse for bearbeiding og kartleggelse av brukerinnsikt og utforming av lett anvendbare designsystemer. I prosjekter for Way Trafikkskole, Oslobukta og Spond, har Tobias operert som en bro mellom utviklerne og designerne. Dette gjør han ved å prioritere funksjonaliteter, sørge for at ting implementert riktig og ansvarlig for å fylle produktene med så mye glede som mulig.
Brukerinnsikt
Workshopfasilitering
Prototyping (Wireframing)
Dybdeintervjuer
Brukbarhetstesting
WCAG 2.0
Responsivt webdesign
Designsystem
Javascript (ES6)
HTML
CSS
SCSS
Tailwind CSS
Vue
React
Gatsby
Next.js
Sanity
Hubspot CMS
Figjam
Miro
Figma
Adobepakken
Tobias med-gründet Umble i 2020, et designbyrå som kombinerer designmetodikk og entrepenørskap. Siden har Umble jobbet med store kunder som DNB, TRY, NTNU og Norkart. De har også hjulpet noen av Norges fremste oppstartselskaper som Spond, Folkeinvest, Diffia og Ignite Procurement med produktutvikling og merkevare. I tillegg til å levere på prosjektene, har Tobias vært ansvarlig for:
Sommeren 2019 jobbet Tobias som designintern hos Iterate i Oslo. I løpet av sommeren videreutviklet Tobias i et team med to andre utviklere, en applikasjon som ga osloborgere oversikt over alle spiselige vekster i Oslo by. Arbeidsoppgavene inkluderte intervjuer med brukere, brukertester, UI-design i Figma og frontend-utvikling i React.
Hoopit er utviklet for å skape en enklere, morsommere og mer håndterbar dag for de som er en del av idrettslag. Tobias jobbet som designer med et internasjonalt team av designere og utviklere stasjonert i Trondheim, Ukraina og India.
Noen av arbeidsoppgavene:
Tvinn er i en fase hvor de potensielt er den eneste på markedet som tilbyr en løsning for å bruke ombruksmaterialer i byggeprosjekter. For å komme first-to-market, samarbeider Tvinn med Umble utvikle deres første MVP.
NBBL lanserte i 2022 en digital rangering av norske kommuner etter hvor gode de er til å fremme boligbygging. Den har store mangler i tilknytning til NBBL sin grafiske profil og har vist seg vanskelig å ta i bruk for målgruppen. NBBL ønsker derfor en ny digital løsning for deres boligvennlighetskåring.
Naer hadde fått sin første store investering og var klar til å skalere brukerbasen sin. Før dette prosjektet hadde de manuelt godkjent nye organisasjoner og lagt dem direkte inn i databasen. Derfor var det på tide å sette opp en mer automatisk flyt for å onboarde nye brukere.
I tillegg hadde Naer fått en oppdatert merkevare av Umble som skulle digitaliseres i en ny nettside. Prosjektet inneholdt også utvikling av CMS og frontend til naer.io
Way driver trafikkskole med simulatorer. Dette krever et administrasjonssystem som tar seg av booking, dokumentasjon av læreplansmål, betaling o.l. Jeg ble leid inn som UX designer for å gjøre videreutvikling og forbedre brukbarheten på den eksisterende løsningen deres. Jeg arbeidet som en del av teamet fra april til september.
UX Norge startet som et community for UX-designere i Norge først og fremst på Slack. Da UX Norge spurte om noen var villige til å lage nettavis for dem, hoppet Umble på ballen. Fra februar 2022 til mai jobbet vi frivillig med å utvikle en ny merkevare og nettavis.
Som et av Norges fremste tech-scaleups, hadde Ignite Procurement store ambisjoner om å vokse globalt. Med det hadde de et behov for å tydeliggjøre verdiforslaget sitt, skape en enklere navigasjonsstruktur på nettsiden og en ny identitet.
Tobias sine arbeidsoppgaver i dette prosjektet har vært å:
Massflow er en digital markedsplass for restmaterialer i byggemarkedet. Markedsplassen gir brukerne med materialbehov en fullstendig oversikt over nærliggende prosjekter med tilhørende restmateriell. Brukere med restmateriell kan enkelt registrere hvilke materialer de trenger i systemet, finne match og gjøre avtale om å anskaffe materialene. Umble har vært med Massflow i reisen fra idé til første pilotprosjekt og bistått med vår kompetanse innen designdreven innovasjon og UX/UI-design.
Tobias har bidratt i fagfeltene UI, UX, forretnignsdesign og utvikling:
Med over 1.000.000 brukere verden over, gjør Spond det enkelt å organisere idrett. Med store vekstambisjoner var det viktig å skape en friksjonsfri onboarding-opplevelse.
Tobias jobbet som UX-designer for å forbedre onboarding-opplevelsen. Hovedparten av oppgavene dreide seg om:
Way digitaliserer trafikkopplæringen gjennom bruk av simulatorbaserte kjøretimer. Ved hjelp av et selvutviklet AI, blir kjøredata fra simulatoren omgjort til en poengsum fra 0-100 som viser hvor godt eleven mestrer ulike kategorier. I dette prosjektet utviklet Umble et grensesnitt som gjorde denne kompliserte dataen om til forståelig data som kan hjelpe trafikklærere i sin vurdering av eleven. I tillegg oppdaterte vi mobilappen som elevene bruker.
Tobias sine hovedoppgaver var:
Way digitaliserer trafikkopplæringen gjennom bruk av simulatorbaserte kjøretimer. Simulatoren genererer store mengder data om kjøringen til eleven, bl.a. fart, bremsing, blinklys, passerte skilt og gir. Umble utviklet visualiseringen av denne datastrømmen slik at trafikklærere kjapt kunne forstå situasjonen i elevens bil og gi ev. råd.
Tobias jobbet med:
Cohere var masteroppgaven til Tobias Wulvik, Sondre Kvam og Andreas Ore Larsen. Kort oppsummert er Cohere en VR-applikasjon der folk kan samles i workshops og samarbeide uansett hvor hver og en befinner seg. I dag er masteroppgaven videreutviklet til en oppstart med samme navn.
Hjemmesiden deres: Cohere.fun
Tobias sine hovedoppgaver var:
I et overfylt landskap med mange IT-konsulentbedrifter, hadde Progit et sterkt behov for å skille seg ut fra mengden om de ønsket å tiltrekke seg de klokeste hodene. Arbeidet resulterte i over 10x antall søkere året etter.
Tobias utviklet den nye nettsiden progit.no med Gatsby og Sanity. Her brukte han litt ekstra tid på den kreative siden av kodingen. Dette kan man se i planter som vokser i titlene, og planter som gror ut av footeren når man trykker på skjermen.
Les mer om prosjektet her.
Folkeinvest ønsker å gjøre det lettere for folk å investere i tidligfasebedrifter. Umble gjennomførte et innsiktsprosjekt for å undersøke markedspotensialet ved å utvide med en mobilapplikasjon.
Tobias hadde ansvar for:
Kronprinsparets Fond vil bidra til å fange opp unge mennesker som risikerer å falle utenfor. Dette gjør de ved å samarbeide og støtte prosjekter som gir unge nye arenaer for å lykkes. Umble designet og utviklet den nye nettsiden kronprinsparetsfond.no med fokus på enkel navigasjon og universell utforming.
Tobias jobbet både som designer og utvikler i dette prosjektet. UX-kompetansen kom også til god nytte i oppsettet av CMS-et i Sanity. Der ble det fokus på en struktur som var enkel for de ansatte å navigere seg i, og som tillot nettsiden å skalere over tid.
Les mer om prosjektet her.
Barcode, Munch Brygge, Bispevika og Sørenga slår seg sammen og blir til Oslobukta. Umble utviklet en ny nettside og digital identitet for Oslos nye møteplass.
Tobias var ansvarlig for:
Les mer om prosjektet her
I frokostseminaret til Busy høsten 2021,´ holdt Tobias som et foredrag om hvordan vi i Umble har brukt verktøy for å organisere vårt unge konsulentselskap. Og spesielt hvordan vi har tatt høyde for å være et kreativt selskap hvor alt for mange strukturer kan være til hinder for de mest kreative folkene, og resultatene.
Tobias holdt et foredrag om strategier for god onboarding av nye brukere. Temaene var blant annet: Hvordan spisse brukerinnsikt inn mot å avdekke onboardingsproblemer, kartlegge sin egen onboarding og typiske UI-komponenter som kan hjelpe nye brukere forstå produktet ditt. Deltakerne var andre designere og nysgjerrige på Digs i Trondheim.
Bao og Tobias gjennomførte et kurs for NTE, hvor han gjennomgikk hvordan Umble bruker designmetodikk i innovasjonsprosesser. I tillegg til praktiske tips knyttet til Figma. Målet var at NTE sine ansatte skulle være i stand til gjennomføre designprosesser og samarbeide i Figma på egenhånd.
Tobias holdt kurs for Junior Consulting i workshop-fasilitering. Temaene var workshop-prinsipper, hvordan planlegge workshops, fasiliteringstriks og workshop-metoder.
Bao og Tobias i Umble gjennomførte et figmakurs for designstudentene på Institutt for Design på NTNU. Det ble lagt fokus på: