Les mer

Bao Nguyen

Designer

951 43 722

bao@umble.no

Profilbilde av Bao Nguyen

Bao er utdannet interaksjon- og tjenestedesigner med spisskompetanse innen merkevare og grafisk design. Hans tilnærming til prosjekter kombinerer entrepenørskapsmetoder, tjenestedesign og grafisk design. Han bruker både datainnsamling og intervjuer for å danne kundereiser og personas som utgangspunkt for å finne historier som treffer.


Bao har jobbet som interaksjonsdesigner for Junior Consulting, Iterate og Hoopit. Han er med-grunder i Umble, hvor han jobbet som prosjektleder og designer for bedrifter som NTE, Ignite Procurement og TRY Pearl. I Umble har han også ansvar for å bygge og utvide det interne design- og fagmiljøet.

Roller og kompetanser

User Experience (UX) Design

Workshopfasilitering

Prototyping (Wireframing)

Dybdeintervjuer

Brukbarhetstesting

User Interface (UI) Design

WCAG 2.0

Responsivt webdesign

Designsystem

Merkevare

Animasjon

Merkevarehåndbok

Brand sprint

Illustrasjon

Grafisk design

Voice & Tone

Programvare

Figjam

Miro

Figma

Adobepakken

Arbeidserfaring

Umble

jan. 2020 –

Bao med-gründet Umble i 2019, et designbyrå som kombinerer designmetodikk og entrepenørskap. Siden har Umble jobbet med store kunder som DNB, TRY, NTNU og Norkart. De har også hjulpet noen av Norges fremste oppstartselskaper som Spond, Folkeinvest, Diffia og Ignite Procurement med produktutvikling og merkevare. I tillegg til å levere på prosjektene, har Bao vært ansvarlig for:

  • Bygge et sterkt fagmiljø. Dette gjennom å arrangere et ukentlig event hvor hele Umble kommer sammen for å dele erfaringer og lærdommer og gode rutiner for tilbakmeldinger
  • Bygge merkevareavdelingen: Til tross for å være en UX-designer, har Baos lidenskap for merkevarebygging blitt en sentral del i Umbles virksomhet. Flere kunder har sett behovet og effekten av å knytte brukeropplevelse med merkevare.
  • Rekruttering: Umble har store vekstambisjoner. Siden oppstart har Umble vokst fra å være et lite team med designere, til nå å ha både utviklere, forretningsutviklere, illustratører og HR. I rekrutteringsprosessen har Bao vært ansvarlig for å oppsøke gode kandidater og holde fagintervju

Iterate - Interaksjon- og tjenestedesigner

jul. 2019 – aug. 2019

I Iterate jobbet Bao med å utvikle et sporingssystem for Dagens, en startup som knytter lokalprodusenter med restauranter. Arbeidsoppgavene inkluderte kartleggelse av brukerbehov, gjennomføring av intervjuer, videreutvikling av merkevaren og forbedring av deres eksisterende designsystem.

Hoopit - Interaksjonsdesigner

feb. 2018 – aug. 2018

Hoopit er utviklet for å skape en enklere, morsommere og mer håndterbar dag for de som er en del av et idrettslag. Bao jobbet sammen med et internasjonalt team av utviklere og designere. Sentrale oppgaver innebar:

  • Forståelse av brukergruppen gjennom intervju
  • Kartleggelse av brukerreiser
  • Utforme designsystem og brukergrensesnitt for appen
  • Samarbeide med utviklere for å sørge for god implementasjon av designet

Les mer om prosjektet her.

Utdanning og annen formell kompetanse

M.Sc. Student, Industriell design

NTNU Gløshaugen · aug. 2016 – jun. 2021

Prosjekterfaringer

Ignite Procurement - Merkevare og nettside

des. 2021 – jan. 2022

Som et av Norges fremste tech-scaleups, hadde Ignite Procurement store ambisjoner om å vokse globalt. Med det hadde de et behov for å tydeliggjøre verdiforslaget sitt, skape en enklere navigasjonsstruktur på nettsiden og en ny identitet.

Bao var ansvarlig for merkevareprosessen og var mye involvert i UX-prosessene. Sentrale oppgaver i prosjektet var:

  • Kartlegge overlapp mellom selskapets og brukernes behov
  • Bruke dette som utgangspunkt for en ny navigasjonsstruktur
  • Holde workshops for å skape felles forståelse knyttet til brukerbehov, nettside og identitet
  • Bygge et nytt designsystem for web, med gjenbrukbare komponenter
  • Tett dialog med utviklere og kunder for å forsikre god implementasjon

TRY Pearl - Strategi og merkevare

okt. 2020 – des. 2020

Umble ble involvert tidlig i opprettelsen av TRY-husets nye satsing på UX. I dag er TRY Pearl et voksende teknologibyrå med 50+ ansatte i både Norge og Latvia, og merkevaren er dypt integrert i deres interne kultur og på eksterne flater.

Bao var ansvarlig for å etablere selskapets visjon, stemme og visuelle profil. Dette innebar flere workshops med ledelsen og tett samarbeid med det interne designteamet. I tillegg stod han for produksjonen av alle de grafiske elementene

Les mer om prosjektet her.

Midnattsol - Produsent, Designer og Art Director

mai 2021 –

Sametinget ønsket å fremme samisk kultur gjennom spill. Umbles mål var å fortelle en moderne samisk historie, og samtidig lage et spill som var tilgjengelig for så mange som mulig.

Bao har ledet prosjektet og har vært ansvarlig for:

  • Bygge et team bestående av utviklere, illustratører og designere
  • Søke penger for utvikling (har til nå hentet inn NOK 750 000)
  • Konseptutvikling, design og implementering
  • Markedsføring

Se trailer her.

Progit • Strategi, merkevare og nettside

okt. 2020 – des. 2020

I et overfylt landskap med mange IT-konsulentbedrifter, hadde Progit et sterkt behov for å skille seg ut fra mengden om de ønsket å tiltrekke seg de klokeste hodene. Arbeidet resulterte i over 10x antall søkere året etter.

Bao hadde ansvaret for å forme den nye visjonen, grafiske elementer og design av nettsiden.

Les mer her.

Folkeinvest

jun. 2020 – aug. 2020

Folkeinvest ønsker å gjøre det lettere for folk å investere i tidligfasebedrifter. Umble gjennomførte et innsiktsprosjekt for å undersøke markedspotensialet ved å utvide med en mobilapplikasjon.

Bao hadde ansvar for:

  • Intervju og brukertester
  • Kartleggelse av bruksmønster og personas
  • Anbefalinger for videre utvikling av mobilapplikasjonen basert på funn

Mine foredrag & kurs

Designmetodikk i innovasjonsprosesser

NTE · okt. 2021

Bao og Tobias gjennomførte et kurs for NTE, hvor han gjennomgikk hvordan Umble bruker designmetodikk i innovasjonsprosesser. I tillegg til praktiske tips knyttet til Figma. Målet var at NTE sine ansatte skulle være i stand til gjennomføre designprosesser og samarbeide i Figma på egenhånd.

Building game narratives

Gjesteforelesning i faget TPD4168 Spilldesign på NTNU · sep. 2021

Bao var gjesteforeleser i faget Spilldesign på NTNU. Målet var å lære studentene hvordan de kunne ta i bruk teknikker innenfor historiefortelling for å skape digitale opplevelser som engasjerer.

Nå ser jeg at forelesningen din funket! Nesten alle gruppene har brukt metoden din steg for steg. Dette synes jeg er en seier! - Trond Are Øritsland, Førsteamanuensis hos Institutt for Design NTNU

Kle deg i personligheten din - Merkevarebygging for oppstartsselskaper

Oppredningen · apr. 2021

I Oppredningen holdte Bao foredrag om hvordan han jobber med merkevarebygging for oppstartsselskaper. Målet var å gi selskapene som var der verktøy slik at de kunne bygge sin egen merkevare, uten å være avhengig av et designbyrå.

Designsystemer i Figma

NTNU · okt. 2020

Bao og Tobias i Umble gjennomførte et figmakurs for designstudentene på Institutt for Design på NTNU. Det ble lagt fokus på:

  • Hvordan bygge komponenter i Figma
  • Tilpass designsystemet til problemet som skal løses
  • Hvordan samarbeide med utviklere for å forsikre god implementasjon

Hvordan prototype spill

IXDA Trondheim · feb. 2020

Bao delte erfaringer fra utviklingen av spillet hans Albert for UX-miljøet i Trondheim, og hvordan disse oversetter godt til produktutviklingsprosesser. Albert endte opp med å vinne “Best Narrative” og nominert til “Best Sound “ og “Game of the Year” under Norwegian Game Awards 2019.

Les mer om Albert her.

/