User Experience (UX) Design
Workshopfasilitering
Prototyping (Wireframing)
Dybdeintervjuer
Brukbarhetstesting
Les mer
951 43 722
bao@umble.no
Bao er utdannet interaksjon- og tjenestedesigner med spisskompetanse innen merkevare og grafisk design. Hans tilnærming til prosjekter kombinerer entrepenørskapsmetoder, tjenestedesign og grafisk design. Han bruker både datainnsamling og intervjuer for å danne kundereiser og personas som utgangspunkt for å finne historier som treffer.
Bao har jobbet som interaksjonsdesigner for Junior Consulting, Iterate og Hoopit. Han er med-grunder i Umble, hvor han jobbet som prosjektleder og designer for bedrifter som NTE, Ignite Procurement og TRY Pearl. I Umble har han også ansvar for å bygge og utvide det interne design- og fagmiljøet.
Workshopfasilitering
Prototyping (Wireframing)
Dybdeintervjuer
Brukbarhetstesting
WCAG 2.0
Responsivt webdesign
Designsystem
Animasjon
Merkevarehåndbok
Brand sprint
Illustrasjon
Grafisk design
Voice & Tone
Figjam
Miro
Figma
Adobepakken
Bao med-gründet Umble i 2019, et designbyrå som kombinerer designmetodikk og entrepenørskap. Siden har Umble jobbet med store kunder som DNB, TRY, NTNU og Norkart. De har også hjulpet noen av Norges fremste oppstartselskaper som Spond, Folkeinvest, Diffia og Ignite Procurement med produktutvikling og merkevare. I tillegg til å levere på prosjektene, har Bao vært ansvarlig for:
I Iterate jobbet Bao med å utvikle et sporingssystem for Dagens, en startup som knytter lokalprodusenter med restauranter. Arbeidsoppgavene inkluderte kartleggelse av brukerbehov, gjennomføring av intervjuer, videreutvikling av merkevaren og forbedring av deres eksisterende designsystem.
Hoopit er utviklet for å skape en enklere, morsommere og mer håndterbar dag for de som er en del av et idrettslag. Bao jobbet sammen med et internasjonalt team av utviklere og designere. Sentrale oppgaver innebar:
Les mer om prosjektet her.
Som et av Norges fremste tech-scaleups, hadde Ignite Procurement store ambisjoner om å vokse globalt. Med det hadde de et behov for å tydeliggjøre verdiforslaget sitt, skape en enklere navigasjonsstruktur på nettsiden og en ny identitet.
Bao var ansvarlig for merkevareprosessen og var mye involvert i UX-prosessene. Sentrale oppgaver i prosjektet var:
Umble ble involvert tidlig i opprettelsen av TRY-husets nye satsing på UX. I dag er TRY Pearl et voksende teknologibyrå med 50+ ansatte i både Norge og Latvia, og merkevaren er dypt integrert i deres interne kultur og på eksterne flater.
Bao var ansvarlig for å etablere selskapets visjon, stemme og visuelle profil. Dette innebar flere workshops med ledelsen og tett samarbeid med det interne designteamet. I tillegg stod han for produksjonen av alle de grafiske elementene
Les mer om prosjektet her.
Sametinget ønsket å fremme samisk kultur gjennom spill. Umbles mål var å fortelle en moderne samisk historie, og samtidig lage et spill som var tilgjengelig for så mange som mulig.
Bao har ledet prosjektet og har vært ansvarlig for:
Se trailer her.
I et overfylt landskap med mange IT-konsulentbedrifter, hadde Progit et sterkt behov for å skille seg ut fra mengden om de ønsket å tiltrekke seg de klokeste hodene. Arbeidet resulterte i over 10x antall søkere året etter.
Bao hadde ansvaret for å forme den nye visjonen, grafiske elementer og design av nettsiden.
Les mer her.
Folkeinvest ønsker å gjøre det lettere for folk å investere i tidligfasebedrifter. Umble gjennomførte et innsiktsprosjekt for å undersøke markedspotensialet ved å utvide med en mobilapplikasjon.
Bao hadde ansvar for:
Bao og Tobias gjennomførte et kurs for NTE, hvor han gjennomgikk hvordan Umble bruker designmetodikk i innovasjonsprosesser. I tillegg til praktiske tips knyttet til Figma. Målet var at NTE sine ansatte skulle være i stand til gjennomføre designprosesser og samarbeide i Figma på egenhånd.
Bao var gjesteforeleser i faget Spilldesign på NTNU. Målet var å lære studentene hvordan de kunne ta i bruk teknikker innenfor historiefortelling for å skape digitale opplevelser som engasjerer.
Nå ser jeg at forelesningen din funket! Nesten alle gruppene har brukt metoden din steg for steg. Dette synes jeg er en seier! - Trond Are Øritsland, Førsteamanuensis hos Institutt for Design NTNU
I Oppredningen holdte Bao foredrag om hvordan han jobber med merkevarebygging for oppstartsselskaper. Målet var å gi selskapene som var der verktøy slik at de kunne bygge sin egen merkevare, uten å være avhengig av et designbyrå.
Bao og Tobias i Umble gjennomførte et figmakurs for designstudentene på Institutt for Design på NTNU. Det ble lagt fokus på:
Bao delte erfaringer fra utviklingen av spillet hans Albert for UX-miljøet i Trondheim, og hvordan disse oversetter godt til produktutviklingsprosesser. Albert endte opp med å vinne “Best Narrative” og nominert til “Best Sound “ og “Game of the Year” under Norwegian Game Awards 2019.
Les mer om Albert her.